Què és la psicopedagogia holística?

La psicopedagogia holística és un nou camí terapèutic on s'integren coneixements de psicopedagogia, pedagogia Waldorf, psicomotricitat, ioga terapèutic, kinesiologia educativa...
Totes aquestes disciplines, per separat, són tècniques completes en si.
Aquí, el conjunt de totes elles, s'integra per restablir l'equilibri harmònic del nen, respectant la seva individualitat, com un ésser únic, en interacció constant amb el seu entorn, que evoluciona vers la consciència de si mateix.


19/12/08

La natura anímica del nen III. Temperament colèric.

El nen/a colèric es caracteritza per un predomini del jo sobre la resta d'elements constitutius de l'home. És l'extrem oposat del melancòlic. Ens trobem amb l'element foc, aquest quan és massa fort crema, destrueix, amb l'objectiu de controlar i dirigir als que l'envolten. Necessita dormir poc i es molt actiu. Les seves decisions sense reflexió sorgeixen de la seva natura volitiva. Viu dintre del temps, el veu córrer i per això no pot perdre ni un minut. Orientat cap al futur, és impulsiu, si no ho aconsegueix ràpid, ho deixa, dirigint-se cap a una altra cosa. No és molt alt, però la seva constitució és robusta, d'ulls normalment foscos i mirada ferma, al caminar recolza els talons com si vulgues deixar la seva petjada. Emocionalment es satura amb facilitat, temperamental, apassionat i fogós. Menja poc, li agrada molt la fruita.
Tractament del temperament extremadament colèric: Aquest necessita de molta paciència per part de l'adult. Si l'educador aconsegueix mantenir-se tranquil en les explosions d'ira del nen, podrà referir-se a l'incident després d'un interval de 24 hores, quan el nen ja hagi dormit una nit, tractant el tema sense treure importància a l'accés d'ira. A l'igual que el melancòlic necessita de l'adult a venerar.
No s'ha de confondre la manca de control per nervis. El nerviosisme és una debilitat, en el colèric és una manifestació de potència.
Necessita d'un lloc ampli on pugui moure's lliurement. Es bo donar-li tasques que estiguin per sobre de les seves capacitats i que s'adoni que no és un heroi poderós. També es pot aconseguir un efecte harmonitzador contant-li històries de fets heroics, on el nen senti "jo no m'hauria atrevit a fer això". No suporta la ironia aquesta el porta vers un estat d'oposició. Un humor suau li és beneficiós perquè accepti qualsevol suggeriment que l'ajudi a formar el seu propi sentit moral.

"Los cuatro temperamentos"
Caroline von Heydebrand

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada