Què és la psicopedagogia holística?

La psicopedagogia holística és un nou camí terapèutic on s'integren coneixements de psicopedagogia, pedagogia Waldorf, psicomotricitat, ioga terapèutic, kinesiologia educativa...
Totes aquestes disciplines, per separat, són tècniques completes en si.
Aquí, el conjunt de totes elles, s'integra per restablir l'equilibri harmònic del nen, respectant la seva individualitat, com un ésser únic, en interacció constant amb el seu entorn, que evoluciona vers la consciència de si mateix.


21/6/08

Transtorn de comunicació parla i llenguatge II

Entre aquests hi ha:

  1. La dislàlia
  2. La disfonia
  3. La disfèmia
  4. La disglòssia
  5. El retard del llenguatge: simple, moderat (disfàsia) o greu (afàsia)
  6. El mutisme

5.- Retard en el llenguatge

5.1.- El retard simple en el llenguatge és un retard del llenguatge amb nens sense dèficits intel·lectuals, sensorials o conductuals, per la qual cosa no hi ha una etiologia clara que ho justifiqui. Els nens comencen a parlar més tard, tenen un vocabulari molt pobre, una estructuració sintàctica molt simple, la fonètica és molt reduïda. A vegades aquests nens utilitzen força la gesticulació per compensar el seu llenguatge oral. Són nens que mantenen una parla infantil anterior a la que li correspon fins els 5 o 6 anys.

5.2.- El retard moderat del llenguatge o disfàsia és un trastorn moderat del llenguatge quan, després dels 6 o 7 anys el nen presenta un llenguatge desorganitzat caracteritzat per la manca de vocabulari, d'estructuració, alteracions del sistema fonològic...

5.3.- El retard greu del llenguatge o afàsia és un retard greu que va des de nens que no pronuncien ni una sola paraula fins aquelles en que les adquisicions són mínimes, sense que hi hagi un dèficit cognitiu i auditiu que ho justifiqui.

Etiologia

  • Factors neurològics,petita disfunció cerebral mínima.
  • Factors cognitius, existeixen estudis que parlen de problemes en els processos atencionals com una incapacitat del nen a seleccionar els aspectes rellevants de la realitat.
  • Factors psicosocioafectius, factors exògens com el model lingüístic que li ofereix la família, les relacions afectives i els estímuls que se li proporcionen.
Avaluació
  • Fonologia i fonètica: capacitat del nen per articular els fonemes de l'idioma; s'utilitzaran les estratègies pròpies de les dislàlies funcionals.
  • Vocabulari: quantitat de paraules que emet i comprèn (aspecte quantitatiu) i tipus de paraules i relacions semàntiques (aspecte qualitatiu) amb tests estandarditzats, fulls de registre...
  • Morfosintaxi, utilitzant les gravacions del llenguatge i amb tests estandarditzats...
  • Pragmàtica: capacitat per interactuar amb els altres, per expressar desitjos, inquietuds, estats d'ànim,preguntes, dubtes; s'analitzen quines són realment les seves possibilitats comunicatives (amb qui parla, quan, per a què ho fa...)
Proposta d'intervenció

  • Familiar - facilitant tota la informació possible sobre el problema, ajudant-los en la formació dels aspectes necessaris, modificant les diverses conductes lingüístiques cap a d'altres molt més estimuladores.
  • Escolar - tutor seguint algun programa d'estimulació a l'aula.
  • Logopèdica - treball més individualitzat d'exercicis d'atenció, de fonologia i fonètica, d'ampliació del vocabulari, morfosintaxi i pragmàtica.

Alternatives: massatge, flors de Bach, sessions kinesiològiques, psicomotricitat, sacrocranial...


6.- Mutisme. El nen no comença a parlar, retard del llenguatge o ha deixat de parlar en determinades situacions, o davant de determinades persones... l'anomenariem selectiu, d'origen emocional.

Proposta d'intervenció

Intervenció psicològica per superar el trauma.

Alternatives: en cas d'un accident greu és bo rebre sessions de sacrocranial, massatges, flors de Bach, les sessions de kinesiologia també ajudarien a desbloquejar emocionalment ...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada