Què és la psicopedagogia holística?

La psicopedagogia holística és un nou camí terapèutic on s'integren coneixements de psicopedagogia, pedagogia Waldorf, psicomotricitat, ioga terapèutic, kinesiologia educativa...
Totes aquestes disciplines, per separat, són tècniques completes en si.
Aquí, el conjunt de totes elles, s'integra per restablir l'equilibri harmònic del nen, respectant la seva individualitat, com un ésser únic, en interacció constant amb el seu entorn, que evoluciona vers la consciència de si mateix.


21/6/08

Transtorn en la lectoescriptura


  1. Trastorn en la lectoescriptura (dislèxia, disgrafia, disortografia)
  2. Processos que intervenen en la lectura
  3. Processos que intervenen en l'escriptura
  4. Avaluació de la lectoescriptura
  5. Intervenció


1.- La dislèxia és la dificultat per la distinció i memorització de lletres o grups de lletres, manca de ritme i ordre en la col·locació i estructuració deficient de les frases, que afecta tant a la lectura com a l'escriptura.

Existeixen classificacions que la diferencien entre:

  • dislèxia auditiva, amb dificultat per discriminar sons de la parla, per analitzar-los, per recordar sèries, sorgeixen així problemes per accedir al significat de les paraules
  • dislèxia visual, dificultat per seguir i retenir seqüències visuals, efectuant canvis, inversions de lletres i confonent paraules i lletres semblants

La disgrafia és una alteració en l'execució motriu en l'escriptura que afecta la forma de les lletres (mala lletra).

La disortografia són el conjunt d'errors de l'escriptura que afecten la paraula i no la seva grafia. No afecta la forma direccionalitat o traç de les lletres, sinó l'aptitud per transmetre el codi lingüístic amb els grafemes o lletres corresponents.


2.- Processos que intervenen en la lectura

  1. Processos perceptius. Els ulls realitzen moviments, avançant en petits salts (moviments sacàdics), fixacions i anàlisi visual (global o lletra per lletra)
  2. Processament lèxic. Una vegada reconegudes les lletres accedim al seu significat mitjançant dues vies:
      • via visual, per llegir paraules conegudes ,en veu baixa o en veu alta, accedim al magatzem, lèxic visual o fonològic, per localitzar la paraula i després consultem el sistema semàntic per trobar-li un significat
      • via fonològica, per a la lectura de paraules noves o pseudoparaules farem la conversió de grafema a fonema analitzant la paraula lletra a lletra
  3. Processament sintàctic. Una vegada reconeguda una paraula en una oració s'ha de veure com aquesta es relaciona en les altres mitjançant:
      • ordre de les paraules
      • paraules funcionals
      • significat de les paraules
      • signes de puntuació
  4. Processament semàntic. Representació mental dels diferents elements d'una oració
      • Les funcions dels diferents participants
      • Quin tipus d'acció es du a terme
      • Els complements: quan i on té lloc l'acció
  5. Processament del text. Entendre com l'autor en el text ha estructurat una idea.

3.- Processos que intervenen en l'escriptura

  1. Planificar el missatge: es generen idees, hipòtesis, s'organitzen les idees i es formulen uns objectius
  2. Textualització: s'organitza i es transforma la idea en la construcció de l'estructura sintàctica en les oracions que s'utilitzen
  3. Revisió: s'analitza el que s'ha escrit per comprovar si s'han assolit els objectius

Atenent al fet que les dificultats en els processos de lectura no es presenten de forma aïllada als processos escriptors es procedirà a fer-ne una avaluació conjunta


4.- Avaluació de la lectoescriptura

És necessari tenir en compte tots els components que afecten la lectura i escriptura: processos perceptius, processos lèxics (ruta visual, ruta fonològica), processos sintàctics, semàntics ...

Mitjançant el dictat, la còpia, la lectura de paraules , la comprensió i l'escriptura espontània s'avalua el grafisme, la irregularitat de la lletra, l' ortografia, les errades lectores...

Amb un protocol d'exploració optomètrica es pot veure si hi ha problemes greus de binocularitat, moviments sacàdics, fixacions, duccions...i si és necessari es portarà a un especialista en reeducació optomètrica.

Amb un protocol d'exploració de la lateralitat es pot veure si hi ha dominància i si aquesta és correcta.

Com a indicadors de causes emocionals ens poden servir el test de la figura humana, de l'arbre, de la família... Per veure l' estrès emocional es pot optar per un test kinesiològic.

Es pot complementar l'avaluació amb la utilització de diversos test estandarditzats.


5.- Intervenció

Una vegada identificats quins són els mecanismes responsables del dèficit lector o escriptor la intervenció s'adreçarà a la recuperació dels processos deficitaris, millorar l'autoestima, l'audició, la lectura, l'escriptura, els processos perceptius, la psicomotricitat general...

En les dificultats dels processos perceptius es pot treballar amb els aspectes psicomotrius, incidint amb moviments que actuen sobre els reflexos primaris per aconseguir un equilibri entre els diversos canals sensorials, amb circuits preventius i exercicis de gimnàstica cerebral que ajuden a la lateralització del cos, amb exercici de conscienciació corporal, amb tècniques de relaxació que disminueixen el grau d'ansietat...

Per regular l'àmbit emocional ( pors, angoixes, manca d'autoestima, autoexigència) les flors de Bach, les sessions kinesiològiques, l'art teràpia, la musicoteràpia, poden ser de gran ajuda...

El nen pot entrenar-se en les habilitats lectoescriptores amb jocs de paraules homòfones( baca/vaca), paraules estrangeres, lectura de paraules de diverses categories semàntiques ( criteri longitud, fonètica), lectura de pseudoparaules, ordenació de paraules, classificació de paraules, substituir paraules, completar frases, textos incomplets, contestant preguntes, fent esquemes, resums, afavorint estratègies d'autocorrecció...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada